WAT WIL JIJ?

Jessica is Ambulant Begeleider

Jessica Kelder
Ambulant Begeleider
Regio Aalsmeer

Jessica Kelder werkt vanaf haar zestiende bij Ons Tweede Thuis. Ze heeft al van alles gedaan: eerst vrijwilliger, daarna stagiaire, invalkracht, bij thuisondersteuning, assistent-begeleider en begeleider. Via Ons Tweede Thuis heeft zij haar hbo-diploma behaald en sinds twee jaar is zij ambulant begeleider.

Waarom ambulant werken en wat is ambulante begeleiding?

“Ik werkte veel in groepsverband en miste de individuele aandacht voor cliënten. Als ambulant begeleider heb je alleen maar één-op-één-contact. De uitdaging is om te kijken hoe je iemand kunt helpen, waarbij je je continu moet realiseren dat het wel iemands eigen huis is waar je bent. Wij zijn er voor mensen met een lichte verstandelijke beperking, soms in combinatie met autisme, psychiatrische problematiek of verslavingsproblematiek, maar we komen ook bij ex-daklozen en gezinnen.

Mensen zelf laten denken

De hulpvraag is erg divers. Bijvoorbeeld: help mij bij het vinden van een baan, help mij mijn sociale leven op orde te krijgen of help me bij de opvoeding van mijn kind. Mensen zijn heel blij met hun eigen woning en zijn blij als ik kom. Je bent de sparringpartner voor ze. Ik probeer altijd de cliënten zelf te laten denken, zodat ze er ook zelf achter staan. Heel interessant om iemand in de gewenste richting te bewegen zonder dat jij degene bent die het voor ze bedenkt. Als ambulant begeleider kom je in casussen terecht met gemeenten, justitie, meer-team, ziekenhuizen, werkgevers en allerlei andere instanties.

Flexibel

Zelf heb ik 17 cliënten. Het is een hele flexibele baan en daarom goed te combineren met mijn gezin. Ik spreek met mijn leidinggevende af hoe ik mijn tijd een beetje verdeel, maar concreet spreek ik mijn tijd af in overleg met de cliënten. Ik werk af en toe ook ’s avonds omdat cliënten soms vijf dagen werken.

Ontwikkeling

Sterk in je schoenen staan, je eigen grenzen bewaken en niet over je heen laten lopen. Dat heb ik wel echt moeten leren. Zo was ik eerst geneigd om alle problemen op te lossen, maar ik leerde dat het niet werkt als het alleen vanuit mij komt. Ik leerde het om te draaien…jij hebt een probleem niet ik. We maken er samen het beste van. Of, als je me nodig hebt, dan bel je me. Ik leer nog elke dag. Ik heb regelmatig contact met mijn leidinggevende. Zij houdt een vinger aan de pols en is betrokken bij complexe zaken.”