100 dagen in dienst: Dennis
Locatiemanager
Sluis-Zicht, Nes aan de Amstel
In de rubriek 100 dagen interviewen we collega’s die 100 dagen in dienst zijn. We vragen ze naar hun ervaringen. Wat vind je leuk, wat valt je op en wat gaat goed en wat kan beter? Vandaag is het de beurt aan Dennis Huijbertsen. Dennis is sinds 1 april werkzaam bij Ons Tweede Thuis als Locatiemanager van Woon- en Dagcentrum Sluis-Zicht.
Wat was je eerste indruk?
Mijn eerste indruk was: `wat een prachtige locatie!’ De weg er naartoe in de auto was al prachtig en ik was ook echt onder de indruk van de omgeving rondom Nes aan de Amstel, tussen water en weilanden. De eerste dag kreeg ik een rondleiding en toen ervaarde ik ook direct dat hier fantastisch leuke cliënten wonen en hele fijne medewerkers werken. Ik werk pas sinds 1 april bij Ons Tweede Thuis. Ik woon in Haarlem en ben al enige jaren werkzaam in de gehandicaptenzorg, dus ik kende Ons Tweede Thuis wel al van naam. Het leek mij een hele prettige organisatie, laagdrempelig en met een moderne uitstraling, en dat beeld blijkt in de praktijk te kloppen.
Waren er dingen waaraan je moest wennen?
Ik heb eerder gewerkt in meer klassieke organisaties. Ons Tweede Thuis is wat platter georganiseerd dan ik gewend ben, maar dat vind ik prettig. Dat heeft mij ook geholpen in het kennismaken met de medewerkers en cliënten. Dat gaat heel makkelijk. Hiernaast kwam ik binnen in de coronaperiode. Dat was wel even wennen. Het was daardoor lastig om andere locaties te bezoeken en collega’s te ontmoeten. Gelukkig is er steeds meer ruimte en ben ik inmiddels al bij een aantal locaties langs geweest om daar kennis te maken.
Wat viel je op?
We werken op Sluis-Zicht met de methode Triple C. Ik vond het mooi om te zien dat deze methode ook echt doorleefd wordt onder het personeel. We zijn nog steeds aan het coachen en leren, maar er wordt echt al actief volgens de Triple C-methode gewerkt en dat zorgt voor een andere manier van denken, waardoor er op de locatie relatief weinig incidenten plaatsvinden. De medewerkers geven de cliënten veel vertrouwen en hebben een open houding, dit heeft mooie resultaten opgeleverd. We zijn echt gericht op een goed leven en op de begeleiding van cliënten. Fantastisch om te zien.
Zijn er dingen waar je tegenaan liep?
Ja dan kom ik toch terug op corona. Het was jammer dat je elkaar bij overleggen niet in de ogen kunt kijken. Dat vond ik echt lastig, maar gelukkig is er alweer meer mogelijk.
Wat ga je betekenen voor jouw medewerkers?
Ik breng veel ervaring mee vanuit mijn vorige werkplekken. Daarnaast ben ik niet zo snel in paniek, weet ik goed te relativeren, heb ik een open houding en straal ik veel vertrouwen uit richting de medewerkers. Ik geloof erin dat mensen fouten mogen maken en ga altijd uit van iemands beste intenties. Als er iets mis is gegaan, dan kunnen we daar van leren. Ook wil ik dat mensen zich gewaardeerd voelen, dat we successen benoemen en vind ik het belangrijk dat collega’s het beste uit zichzelf halen.
Wat wil je nog leren?
Het is een cliché, maar ik leer elke dag. Ik vind het fijn om mensen te prikkelen in gesprekken en waardeer het ook enorm als ik door een collega uitgedaagd word. Daar leren we van. Ook door naar de verhalen van anderen te luisteren leer ik. Niet alleen de verhalen van cliënten en medewerkers, maar ook vanuit gesprekken met familieleden van cliënten.
Wat maakt jouw werk leuk?
Het contact met cliënten, collega’s en familieleden. Maar vooral ook de succesverhalen, daar groeit iedereen van. Klein voorbeeld: op Sluis-Zicht verbouwen de cliënten groenten. Laatst kreeg ik van een cliënte een courgette. Thuis heb ik daar een lekker soepje van gekookt. En een paar dagen later liet ik die cliënte daar een foto van zien. Ik vertelde dat ik er heerlijk van had gegeten en ze was zo trots. Ze reageerde heel enthousiast dat ik snel weer een courgette van haar zou krijgen. Zo leuk en waardevol om mee te maken. Dat contact maakt het werk fantastisch!