WAT WIL JIJ?

5 vragen over de Flexpool

Mirjam van der Neut
Begeleider / Flexpool planner

Flexpool planner Mirjam van der Neut weet nu al dat ze zelf binnenkort ook aan de slag gaat in de flexpool. Zij combineert haar baan als planner nu nog met een functie als begeleider op Dagcentrum de Ringvaart. Over een tijdje gaat ze fulltime aan de slag voor de flexpool. En ze weet dat ze haar cliënten gaat missen. En om dat gemis te verzachten schrijft ze zich in bij de flexpool. Zo kan ze toch nog af en toe even bijspringen.

Ze is niet de enige die het zo aanpakt. De flexpool, die sinds vorige zomer bestaat, wint aan populariteit. Steeds meer medewerkers zijn nieuwsgierig naar deze vorm van flexibel werken. Ze kunnen extra uren maken door bij te springen op locaties waar dat nodig is. Veel medewerkers zijn enthousiast over deze optie.

Mirjam geeft antwoord op de vijf meest gestelde vragen over de flexpool:

  • 1. Voor wie is de flexpool?

    “De flexpool is er voor iedereen met ervaring. Voor absolute starters is de flexpool nog niet geschikt, omdat er van je wordt verwacht dat je volledig mee kunt draaien als ze op een locatie iemand tekort komen. Als je iets verder bent in je carrière, is de flexpool juist heel geschikt, omdat je zo ervaring kunt opdoen op verschillende locaties. Je krijgt de kans om een kijkje in de keuken te nemen op een andere plek, en je kijkt weer met een andere blik naar je werkzaamheden en verantwoordelijkheden.

    Via de flexpool app zie je waar mensen handen tekort komen en aan welke eisen jij moet voldoen om te kunnen reageren. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. En als je twijfelt of je de juiste persoon bent kun je altijd contact met ons opnemen. Wij vertellen je dan of het een match is of niet.”

  • 2. Wat is een reden om me in te schrijven?

    “Er zijn verschillende redenen waarom mensen zich inschrijven voor de flexpool. Er zijn mensen die het fijn vinden om iets extra’s te verdienen, maar er zijn ook deelnemers die de flexpool gebruiken om eens te ervaren hoe het is om met een andere doelgroep te werken. Ook zie ik dat er mensen zijn die, net zoals ik binnenkort, meedoen omdat ze het werken met een bepaalde doelgroep missen. Mensen die nu op de dagbesteding werken bijvoorbeeld, en die af en toe bij wonen komen helpen in het weekend.”

  • 3. Moet ik een vast aantal uur bijspringen als ik me inschrijf voor de flexpool?

    “Nee hoor, dat hoeft niet. De ene maand heb je misschien wat meer tijd over dan de andere maand. Er is geen minimum aantal uur. Je kijkt gewoon zelf wanneer en hoeveel je wilt werken. Als je een tijdje niet beschikbaar bent, is het wel handig om dat even aan te geven. Wij zorgen er dan voor dat je tijdelijk geen oproepen meer binnenkrijgt.”

  • 4. Hoe zit het met de registratie van mijn uren en de betaling?

    “Er wordt automatisch bijgehouden hoeveel je hebt gewerkt. Ook de betaling wordt automatisch in orde gemaakt. Wel moet je, als dat van toepassing is, je reiskostenvergoeding zelf aanvragen. Maar ook dat gaat heel makkelijk, met een digitaal formulier. Je hoeft geen bonnetjes te scannen of iets anders tijdrovends te doen.”

  • 5. Hoe ervaren de flexpool deelnemers het om op deze manier bij te springen?

    “De deelnemers zijn erg enthousiast, en vinden het fijn dat ze zo warm worden ontvangen. Er wordt echt duidelijk gemaakt aan ze dat ze welkom zijn. Ook vinden veel mensen het fijn om, zeker als ze al veel ervaring hebben, op deze manier te onderzoeken of werken op een andere locatie of een andere doelgroep bij ze past. Dat is voor de meeste mensen niet het doel, maar voor de mensen voor wie dat wel geldt is het natuurlijk veel fijner als ze binnen de organisatie een eventuele overstap maken, dan dat ze verloren gaan voor Ons Tweede Thuis.”