‘Eigenlijk is er geen reden om geen opleiding te doen’
Werkbegeleider
Woon- en dagcentrum Schoolweg
Hoe er door incompany en modulaire opleidingen een frisse wind waait op de Schoolweg
Fietje Hoving werkt als werkbegeleider bij woon- en dagcentrum Schoolweg in Ouderkerk aan de Amstel. Richard de Geus is locatiemanager op deze locatie. Samen zijn zij nauw betrokken bij de incompany en modulaire opleidingen die aan medewerkers en zij-instromers worden aangeboden. Deze opleidingen bieden hen de kans om zich binnen de organisatie verder te ontwikkelen, wat zorgt voor een bijzondere dynamiek op de Schoolweg. Fietje legt uit: “Veel collega’s zijn de uitdaging aangegaan en studeren binnen de organisatie verder. Ook collega’s die jarenlang niet in de schoolbanken hebben gezeten. Dat werkt aanstekelijk en creëert een nieuwe kijk op leren. Mensen die voorheen dachten: die fase heb ik gehad, ik ga niet meer terug naar school, zien hoe incompany leren wel iets voor ze kan zijn. Omdat je op locatie leert, ben je meteen heel praktisch bezig. Bovendien zijn de opleidingen modulair: je leert wat je nodig hebt. Het is altijd maatwerk. Eigenlijk is er geen enkele reden om geen opleiding te volgen. Het geeft een boost aan je eigen carrière en aan je team, omdat je op een andere manier naar je werk gaat kijken en vragen stelt waar het hele team wat aan heeft.”
Lerende organisatie
Ook Richard ziet hoe het opleidingstraject invloed heeft op verschillende onderdelen van de organisatie. Niet alleen binnen de teams, maar ook in de kansen die ontstaan. Richard: “Als er vacatures binnen de organisatie zijn, die door onze eigen medewerkers kunnen worden opgevuld omdat ze met een opleiding makkelijk kunnen doorgroeien, ontstaat er ook weer ruimte in de functies die geschikt zijn voor mensen zonder veel ervaring. Ook zij kun je dan weer opleiden op een manier die past bij onze organisatie. Zo ontstaat er echt een lerende organisatie, waarin medewerkers gewend zijn aan mensen die worden opgeleid. En als iedereen leert, zie je het ook niet als een last om iemand wegwijs te maken, maar als een kans om van elkaar te leren. Het ene moment ben jij degene in opleiding, het volgende moment is dat je collega. “
Voelsprieten
Fietje begon 5 jaar geleden op de Schoolweg. Tijdens haar studie SPH kwam ze tijdens haar stage voor het eerst in aanraking met mensen met een verstandelijke beperking. Dit bleek de richting die ze op wilde. Fietje: “Ik liep stage op een zorgboerderij en had geen enkele ervaring met de doelgroep, maar voelde meteen dat dit bij mij paste. Wat ik zo leuk vond aan het werken met deze doelgroep is dat er naast zware problematiek altijd ruimte is voor humor. En wat ik ook interessant vond, is dat er wezenlijke vragen werden gesteld over zaken als kwaliteit van leven. Die combinatie intrigeerde mij. Ik besloot daarna om elke stage die volgde ook te kiezen voor werken met mensen met een verstandelijke beperking. Die keuze leidde tot een stage en later invalwerk bij de Schoolweg, waarna Fietje een baan aangeboden kreeg: “Ik wist meteen dat ik dit wilde, want ik ben ontzettend goed begeleid door collega’s die al lang in het vak zaten. Zij waren echt een voorbeeld voor mij en ik besloot dat ik alles op alles zou zetten om ook zo te worden. Als je als relatieve leek binnenkomt, is het ontzettend mooi om te zien hoe collega’s omgaan met heftig gedrag. Ze zien in één oogopslag wat een cliënt nodig heeft, en passen hun eigen gedrag daarop aan. Door een bepaalde manier van praten, bewegen of troosten. Ik dacht toen: ik hoop dat ik ooit ook die voelsprieten krijg.”
Maatwerk leveren
De voelsprieten heeft ze inmiddels. Sterker nog: ze gebruikt ze als werkbegeleider om mensen die een opleiding volgen wegwijs te maken binnen de organisatie en met hen te sparren over dingen waar ze tegenaan lopen. Elke groep heeft inmiddels een werkbegeleider en het is de bedoeling dat er meer werkbegeleiders worden opgeleid.
Richard: “Een werkbegeleider is belangrijk, omdat de afstand tussen een leerling en een praktijkbegeleider net iets groter is. De rol van Fietje zit daar tussenin, als een soort mentor op de werkvloer. Ook dat komt het leerklimaat ten goede. Mensen durven de stap voor een opleiding te nemen omdat ze zien hoe goed de begeleiding is en hoe enthousiast collega’s zijn. Ze zien ook dat er maatwerk wordt geleverd, waardoor het dus mogelijk is om even wat gas terug te nemen als de situatie daarom vraagt. We bieden leertrajecten aan op basis van de competenties die je al hebt. Je hoeft dus niet meer twee of drie jaar te studeren. Zelf heb ik in mijn carrière ook ervaren wat de voordelen zijn van Incompany leren. Ik heb na mijn mbo-v en hbo-v een opleiding zorgmanagement gevolgd toen ik leidinggevende werd van een verpleeghuis. Dat traject volgde ik aan de Erasmus Universiteit en het paste perfect bij de fase waar ik toen in zat: mijn dochter was net geboren. Ik weet dus hoe belangrijk het is als je iets wilt leren, maar beperkt bent in de tijd die je daarvoor hebt. Ik kan het dan ook iedereen aanraden. Ook als je nog geen ervaring hebt met de doelgroep. Je bent altijd welkom om een of meerdere dagen te komen kijken.”