WAT WIL JIJ?

Kijkje in de keuken: De Albatros in Amsterdam

Mariëlle van der Pol
Locatiemanager
De Albatros, Amsterdam

De Albatros in prachtig appartementencomplex in Amsterdam Noord, vlakbij het centraal station. In de Albatros wonen 24 mensen met niet aangeboren hersenletsel zelfstandig. De meeste cliënten wonen alleen, sommige cliënten wonen er met hun partner. De bewoners huren hun appartement van de woningstichting. Vierentwintig uur per dag is er zorg beschikbaar: op afroep en op afspraak.

In het gebouw is ook een wijkontmoetingscentrum, paramedisch centrum en een dagbestedingsruimte te vinden. Het is een bijzondere plek, omdat de zorgverleners zorg verlenen in de huiselijke omgeving van de cliënten. Locatiemanager Mariëlle van der Pol is eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen op deze locatie.

Kiezen voor de zorg

Eigenlijk is het een wonder dat Mariëlle van der Pol Locatiemanager van de Albatros is geworden. Als puber kon ze niet kiezen wat ze wilde worden. Ze vond alles wel leuk: van de land- en tuinbouwschool tot de politieacademie. Toen ze aan de slag ging als afwasser in de keuken van een bejaardenhuis hakte ze de knoop door en koos ze voor de zorg.

Ruim 16 jaar werkte ze als kinderverpleegkundige in de Biezenwaard. Op die locatie heeft Mariëlle ook de rol van teamleider op zich genomen tijdens het zwangerschapsverlof van collega’s. Tijdens de corona crisis maakte ze deel uit van het verpleegkundig crisisteam.
Sinds december vorig is ze Locatiemanager van de Albatros.

Niet aangeboren hersenletsel

In de Albatros woont een bijzondere doelgroep. Mariëlle van der Pol: “Het zijn mensen die ergens een breuk in hun levenslijn hebben opgelopen. Dat heeft natuurlijk veel impact. Ik ben me ervan bewust dat een cliënt niet zijn gedrag is, maar bepaald gedrag vertoont door hersenletsel. Ik herken dat gedrag, in veel mindere mate, bij mijn zoon die door een val licht traumatisch hersenletsel heeft opgelopen. Die ervaring zorgt ervoor dat ik de cliënten ook beter begrijp en bepaalde reacties kan plaatsen.

Nieuwsgierigheid

Als Locatiemanager is Mariëlle verantwoordelijk voor alles wat er geregeld moet worden en dat het team optimaal functioneert. Een totaal andere functie dan haar vorige functie als verpleegkundige. Toch past ook deze functie bij haar. Mariëlle: “Ik houd van regelen, en ben altijd nieuwsgierig naar alles. Die nieuwsgierigheid komt mij in deze functie goed van pas. Waarom doen we wat we doen op deze manier? Zijn er ook andere opties?

Humor als bindmiddel

Het team van de Albatros bestaat voor ongeveer de helft uit zzp‘ers. Desondanks is het een hecht team met een gemene deler: humor. Mariëlle: “Er is een bepaald soort humor die verbindend is. Het is erg gezellig in de teamkamer. Het is mijn taak als Locatiemanager om van het team, dat zijn oorsprong heeft in verschillende teams, een geheel te maken. De basis is er, en ik maak me er hard voor dat we, zonder dat de werkdruk te hoog wordt, optimale zorg en begeleiding kunnen bieden. Ik zie bij onze cliënten dat ze, ondanks dat hun leven zo veranderd is, hun leven vormgeven met plezier. Daar kunnen wij, als team, ook wat van leren.”