WAT WIL JIJ?

Judith begeleidde Ashley tijdens haar leerwerk-traject

Judith en Ahsley
Leerwerk-traject
De Turfsteker, Nieuw Vennep
Judith begeleidde Ashley tijdens haar leerwerktraject. Samen vertellen ze hierover.

Ashley was leerling bij Ons Tweede Thuis en heeft onlangs haar opleiding niveau 4 met succes afgerond. Nu is ze begeleider op woonvoorziening Turfsteker. Bij haar opleiding is ze onder andere begeleid door Judith. Zij was haar werkbegeleider en later praktijkopleider. Wat heb je aan iemand als Judith als je leert en werkt bij Ons Tweede Thuis?

Pittige tijd

Ashley: de opleiding was een pittige tijd. Vier dagen diensten draaien en één dag naar school plus veel huiswerk. Het is goed te doen maar er moeten niet teveel obstakels zijn. Halverwege mijn opleiding sloeg corona toe en dat had veel impact. Het werk werd ingewikkelder door alle maatregelen en ik had opeens alleen nog maar online les. Ik kon me soms wat verloren voelen.”

Problemen oplossen

Judith: “Ik kende Ashley al van de haar eerste werkplek. Daar was ik haar werkbegeleider. Als praktijkopleider zag ik haar vervolgens twee keer per jaar. Dan evalueer je, hoe gaat het, zijn er problemen die moeten worden opgelost of zaken die in gang moeten worden gezet.”

Ashley: “het was fijn dat ik Judith ook tussen de gesprekken in kon bellen. Soms lukken dingen niet goed. Bijvoorbeeld de overgang van het ene deel van de leer-werk periode naar het andere. Judith heeft geholpen om een goede voorziening te vinden.”

Samen gamen

Ashley: “ik heb veel geleerd als student bij Ons Tweede Thuis. Begonnen op een voorziening met laag niveau cliënten. Die hadden veel zorg nodig. Je moet dat echt ‘doen’ om er goed in te worden. Daarna ging ik werken op een voorziening met hoog niveau cliënten. In het begin vond ik dat ontzettend wennen. Je bent veel meer verbaal bezig en ik kreeg ook steeds meer verantwoordelijkheden die bij een persoonlijk begeleider hoorde. Rapporteren en meeschrijven aan begeleidingsplannen. Toch voelde ik me steeds meer thuis bij deze groep. De jongeren die er wonen pasten goed bij de levensfase waarin ik zelf zit. Je merkt dat er gedeelde interesses zijn, en daar kan je wat mee. Samen gamen bijvoorbeeld en gesprekken over dingen die ze raken en veel samen lachen natuurlijk.”

Vertrouwde vraagbaak

Judith: “Als werk en praktijkbegeleider bij leerlingen heb je een belangrijke rol. Een deel van de leerlingen komt net van de middelbare school en zijn best jong. Ze komen in een hele nieuwe wereld en krijgen te maken met allerlei administratieve systemen. Ze moeten leren plannen om al het schoolwerk af te krijgen. Ik heb het gevoel dat ik Ashley daar goed bij heb kunnen ondersteunen. Ik was haar vertrouwde vraagbaak en heb haar zien groeien.”

Ashley: “Het was een mooie en spannende tijd. Ik kwam vers van de HAVO en wat was ik blij dat ik niet meer elke dag in de klas zat en echt in de praktijk aan de slag kon. Ik kan het iedereen aanraden!”