WAT WIL JIJ?

Ik wil verbinden

Abigaël Vooijs-Camron
Gedragsdeskundige
Regio Haarlemmermeer

Er zijn niet veel plekken waar je als afgestudeerd psycholoog een red velvet cake staat te bakken met een cliënt. Toch heeft gedragsdeskundige Abigaël Vooijs-Camron het onlangs gedaan. Samen met een kookvrijwilliger ging ze aan de slag. Ze noemden het gekscherend een agogisch werkoverleg. De vrijheid om op een creatieve manier haar werk vorm te geven is één van de factoren waarom Abigaël al bijna 2 jaar met veel plezier bij OTT werkt.

Inspirerende werkplek

Abigaël: “ Ik ben eigenlijk per toeval in de gehandicaptenzorg beland. Ik had altijd als doel voor ogen om in een schoolsetting iets te beteken als psycholoog. Toen ik afstudeerde was er geen werk voor psychologen en heb ik een tijd als educatief medewerker in een bibliotheek gewerkt. Dat heb ik met plezier gedaan, maar tijdens mijn eerste zwangerschapsverlof, toen ik tijd had om na te denken wat ik nu echt wilde, begon ik nieuwsgierig te worden naar de het werken in de zorg. Om zeker te weten of dit bij mij past ben ik begonnen als individueel begeleider. Ik kwam er toen al snel achter dat deze sector een ontzettend inspirerende plek is voor een gedragskundige. Je werkt niet alleen samen met de cliënt, maar ook met de familie en andere zorgverleners die betrokken zijn. Dat maakt dit werkt ontzettend uitdagend en leerzaam. Je bent continu aan het puzzelen met al die elementen.

Oordeel uitstellen

Bij Ons Tweede Thuis en binnen mijn rol als gedragsdeskundige heb ik ontzettend veel geleerd. Eén van de belangrijkste lessen is het uitstellen van mijn oordeel. Je moet goed doorvragen voordat je een conclusie kunt trekken. Het is soms best moeilijk om je te bedwingen om een oordeel te vellen maar om goede zorg te kunnen verlenen is het belangrijk dat je met een open blik naar situaties kunt kijken. Alleen dan kun je echt doen wat je moet doen als gedragsdeskundige: passende plannen maken om de cliënt te ondersteunen en perspectief te bieden.

Samen de beste zorg bieden

Toen Abigaël net begon vond ze het moeilijk om haar stem te laten horen in het team. Haar buddy hielp haar om van zich te laten horen en haar positie in te nemen. Abigaël: ‘Ik haal veel energie uit de samenwerking op de werkvloer. Je moet elkaar echt helpen en met elkaar meedenken om de beste zorg te kunnen bieden. Ik heb niet alleen veel aan mijn team, ook leer ik veel van de cliënten. Onlangs was er bijvoorbeeld een vrouw die ontzettend veel zelfkennis had en ook goed in staat bleek om te reflecteren op interventies die passend zijn voor haar. Ik was enorm verrast door hoe raak haar observaties waren.

Goed luisteren

Goed luisteren naar cliënten is zo belangrijk. Onlangs was er een man met niet-aangeboren hersenletsel die zich niet prettig voelde op zijn werkplek. Hij gaf aan dat hij meer verantwoordelijkheid gewend was en nu ook graag meer verantwoordelijkheid zou willen krijgen. Er is toen gekeken of er taken waren van het begeleidingsteam die hij zou kunnen overnemen. Dat bleek het geval te zijn, en vanaf dat moment bloeide hij helemaal op.

Sommige cliënten zijn heel vindingrijk om te bereiken wat ze willen. Onlangs was er iemand, die het nogal moeilijk vond om met geld om te gaan. Hij koopt graag lekkere dingen van zijn geld. Toen hij niets meer te besteden had heeft hij op zijn eigen houtje alle statiegeldflessen die hij op de locatie kon vinden ingezameld, en heeft hij het statiegeld verzilverd. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar vindingrijk is het wel.

Successen vieren

Die onbevangenheid, in met situaties omgaan, is wel iets waar ik zelf van heb geleerd. Dat, en kleine successen vieren als een groot succes. Daar zijn onze cliënten heel erg goed in, en ik denk dat meer mensen dat zouden moeten doen. Natuurlijk zijn er ook lastige momenten. Als ik een andere visie heb over welke zorg ingezet dient te worden dan de familieleden van een cliënt bijvoorbeeld. Maar ook als cliënten vastlopen omdat ze zichzelf hebben overschat. Dat komt vaak voor bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Omdat het voor de omgeving vaak niet meteen duidelijk is dat ze een beperking hebben worden ze regelmatig overvraagd en komen ze in lastige situaties terecht. ‘

Nooit uitgeleerd

Het mooie van werken in deze sector, is dat je eigenlijk nooit bent uitgeleerd. Je moet continu rekening houden met veel verschillende factoren en geen dag is hetzelfde. Het is echt eervol om een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van een cliënt en zijn of haar hulpvragen. Ik kan deze functie echt aanraden voor mensen die op zoek zijn naar een veelzijdige baan. Het is bovendien dankbaar en betekenisvol. Ik zou dan ook willen zeggen tegen iedereen die nieuwsgierig is naar werken in de gehandicaptenzorg: kom eens een kijkje nemen. Je bent van harte welkom.”