WAT WIL JIJ?

100 dagen in dienst: Antonet

Antonet Jobse
Ambulant Begeleider
Wijkteam Regio Amstelland

In de rubriek 100 dagen interviewen we collega’s die 100 dagen in dienst zijn. We vragen ze naar hun ervaringen. Wat vind je leuk, wat valt je op en wat gaat goed en wat kan beter? Vandaag is het de beurt aan Antonet Jobse. Antonet werkt ruim 100 dagen bij Ambulante Dienstverlening van Ons Tweede Thuis. Antonet: “Ik ben commercieel geschoold, werkte bij een bank en werd vervolgens fulltime moeder van vier dochters. Toen de jongste acht was wilde ik weer gaan werken, maar bij mijn sollicitaties vonden ze dat ik er ’te lang uit was geweest’. Dat was een stevige prikkel om door te gaan leren.

Zorgmijders

Ik haalde mijn SPH diploma en werkte tegelijkertijd in de dak- en thuislozen opvang voor jongeren met meervoudige problematiek. Dat heb ik ruim 14 jaar gedaan en heel veel geleerd over gedrag en vertrouwen. Veel van de jongeren die ik begeleidde waren ‘zorgmijders’. En die zaten niet op mij te wachten terwijl ze juist op verschillende gebieden ondersteuning nodig hadden om hun leven weer op de rit te krijgen. Maar geef ze eens ongelijk, vaak op jonge leeftijd al in aanraking met jeugdzorg en veel hulpverlening gehad. Hechtingsproblematiek, moeilijk verstaanbaar gedrag en/of op hun 18e uit de jeugdzorg gezet. Hoe kan je de wereld dan nog met vertrouwen tegemoet treden. Ik merkte dat je veel geduld en energie nodig hebt om weliswaar kleine, maar waardevolle stapjes te maken.

Ambulant begeleider

Na 14 jaar dag-, avond- en weekenddiensten merkte ik dat ik iets meer regelmaat nodig had. Ik solliciteerde bij Ons Tweede Thuis en kreeg een baan als Ambulant Begeleider. Wat een verschil! Hier zitten de cliënten wel op me te wachten. Ze willen zo zelfstandig als mogelijk leven en daar kan ik ze bij helpen. Mensen met autisme bijvoorbeeld. Ik zie ze vastlopen in de maatschappij.

Rust en overzicht

Ik denk dat het mijn kracht is om rust en overzicht te geven. Samen problemen afpellen en tot een behapbare essentie komen. Kleine dingen kunnen belangrijk voor mijn cliënten zijn. Ik help ze bijvoorbeeld hun week te plannen, hun administratie en afspraken op orde hebben. Een belangrijke voorwaarde voor de ondersteuning is dat de cliënt je vertrouwt, dan kan er ruimte voor groei ontstaan.

Oprechte interesse

De basis van dat vertrouwen is oprechte interesse. Ik wil iemand leren kennen, zonder oordeel vooraf. Ooit zei een cliënt; ‘ik ben al zo blij dat je gewoon een kwartier naar me geluisterd hebt, zonder me in de reden te vallen’. Ik denk dan ook dat mijn ervaring uit de dak- en thuislozenzorg me goed van pas komt bij mijn huidige werk. Zeker als het gaat om mensen met ingewikkeld gedrag. Het is soms een kwestie van lange adem, maar als je iemand beter kent, kan je dat gedrag plaatsen in de context van iemands leven en daardoor makkelijker verklaren.

Warm welkom

Wat me bij Ons Tweede Thuis opviel was het warme welkom. Ik ben goed ingewerkt met een ‘buddy’ waar ik met mijn vragen terecht kon. Waar ik tegenaan liep was het ECD… haha, ik zal wel niet de eerste zijn die dat zegt! Jammer, want het is belangrijk voor de ondersteuning om eenduidigheid in de dossiers te hebben. Hopelijk maakt het nieuwe ECD dat makkelijker en overzichtelijker. ICT in dienst van de zorg en niet andersom.”